Amoure 31/12-13

Dressyrträningen idag var riktigt bra, Amoure fick verkligen jobba och förstås även jag.
Vi jobbade mycket med att lossa hans högersida, med att flytta honom utåt och verkligen få honom mjuk och lösgjord i höger. Detta genom att rida på en volt och på den öppna delen flytta framdelen utåt, leda med ytter och ställa med inner. 
Efter det red jag serpentiner i hela ridhuset där jag i varje båge flyttade Amoure utåt, så det blev riktigt kringelikrokiga serpentiner. På långsidorna red jag sedan högeröppna för att på kortsidan avsluta med skänkelvikning på hörnlinjen. Amoure lossnade faktiskt riktigt bra, vilket jag inte riktigt förväntat mig eftersom att han lätt blir sur när jag försöker ta igenom höger. Idag blev han riktigt lösgjord och fin.
 
Sedan gick vi över till galoppfattningar från skritt, vi började i vänster, d.v.s. det lätta varvet, och det gick bra. Ibland blir fattningarna lite fördröjda och ibland lite väl "plötsliga" men han fattar från skritten och lägger inte in travsteg.
I högervarv var det förstås desto svårare. Det gällde för mig att verkligen hitta det läge där han inte kan smita iväg, där han måste fatta eller åtminstone är helt rak.
Jag fick till några bra fattningar efter lite protester, och då blev de faktiskt riktigt bra. Och piaff kan han också ;)
Vi avslutade med lite galoppfattningar från trav och avsaktningar i högervarvet, det han har haft svårt med, och idag var det helt klart bättre och istället för att vända sig ut och in gick det att rida honom mer rak.
 
En riktigt bra dressyrträning och Amoure blev verkligen helt igenomriden :)
Vill tacka Lisa för det här året även här på bloggen. Det är tack vare dig som vi lyckas på tävlingsbanorna!
Amoure löddrade så mycket att han var helt vit på huvudet efter passet, här har vi ändå torkat bort det mesta, haha.

Kommentarer
Postat av: Från Liden

Ett riktigt Gott Nytt År till Er båda o Lycka till med träning o tävlingar 2014 !!

Svar: Tack så mycket!
Granaryttarna

2013-12-31 @ 21:34:02

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0