Vila eller inte vila?

 
När jag köpte Amoure, och han var nyligen fyllda 4 år, red jag honom först 4 dagar i veckan, ungefär varannan dag. De andra dagarna fick han bara gå i hagen och sedan hanteras. För en så pass ung häst är det viktigt med vila, för det är så mycket nya intryck som ska få möjlighet att sjunka in, och de behöver även en positiv upplevelse av ridningen.
 
Min förra ponny, London, som var mellan 13 och 15 år när jag hade honom red/motionerade jag varje dag, med undantag för vintervila och någon enstaka vilodag efter extra hög ansträngning. London fick en dag i veckan som bestod av skritt, för hand eller uppsuttet och ibland fick han springa lös i ridhuset men vi hittade alltid på något.
En häst i vilt tillstånd går flera mil varje dag och trots att vi har stora, fina hagar på Grana skulle hästarna aldrig gå så långt av sig själva.
 
Jag förespråkar alltså inte att hästarna ska vila helt, ofta. Jag förespråkar att hästarna ska få röra på sig även utan ryttare och att de ska få möjlighet att sträcka på sig, speciellt under vintern då det är så mycket is och halka.
Hästar är alltså skapta för att röra på sig, till skillnad från oss människor som är lata av naturen.
 
Jag vet att det här fungerar eftersom att jag haft tre ponnyer som jag ridit och skött på ungefär samma sätt. De har alla varit ganska "sega" till en början men i och med att jag åtminstone skrittat dem i princip varje dag har de fått både kondition och energi vilket gett dem en positiv inställning till allt arbete. Även den lata ponnyn kan bli pigg.

Som jag skrev i början: en unghäst ska absolut vila men när de blir äldre är det bra att de rör på sig. Amoure får ofta vila en dag i veckan men jag anser att en promenad är ännu bättre än vila, speciellt för en ponny som Amoure, som har myror i brallan ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0