Trött och skadad, haha.

Alltså jag vet inte vad det är med den här veckan. Jag vred om knät när jag ramlade i backen, fick axeln ur led några dagar senare och idag stukade/bröt jag ett ringfinger när jag halkade i trappan hemma... Uuuuh, kan knappt böja på fingret nu, blöö. 
 
Som tur är så har jag redan varit i stallet idag så då får jag vila handen resten av dagen iallafall ;) Jag hade nämligen utsläppet i stallet idag så som jag har varje måndag. Min mamma var med och hjälpte till så det gick rätt fort, vilket var skönt såklart. Medan jag motionerade två hästar så mockade hon (TACK!) och fixade vatten åt de tre hästar jag hade idag. 
 
Först ut var Sprättis, mitt halvblodssto. Jag longerade henne i ridhuset och lekte lite med ledarskapsövningar. Jag började med enkla övningar som att hon skulle backa på mina signaler, korsa bakbenen med hjälp av mitt kroppsspråk bara och lite sånt; Det gick över förväntan! Zetta är en väldigt bestämd häst, hög i rang och testar en del vilket oftast brukar gå bra ändå, men man får ibland passa sig för hur hårt man pressar henne. Vi har inte gjort markövningar på ett tag, men hon var väldigt lyhörd ändå idag och verkade faktiskt vilja göra rätt. Så fort hon gjort en övning rätt så sänkte hon huvudet för att jag skulle klappa henne i pannan som jag gör när jag berömmer henne, haha. Söt! 
Vi tränade även lite inkallning, jag bad henne att stå stilla och inte följa efter mig och sedan backa iväg så långt jag orkade och sedan kalla på henne. Varje gång var det fullt fräs för att komma fram, och så stannade hon och droppade huvudet på en gång. 
Jag longerade henne lite i alla gångarter efteråt vilket gick bra det med :) 
Det var himla mysigt att hon var så snäll och arbetsvillig idag, de dagarna är hon supergo att ha och göra med. 
 
 
Efter Zettas lek/longering så red jag ut en sväng på Amoure! 
Solen hade börjat lysa och det var vindstilla och varmt, woho! Vi skrittade runt sommarhagarna och gick sedan till slingan för att jobba lite trav och galopp. Underlaget var inte super, men ok! På vissa ställen var snön helt borta, på andra låg det kvar ganska mycket och på de jobbigaste fläckarna var det något buckligt slags mellanting, haha. Det gick ganska bra att rida runt ändå, man fick göra lite avbrott då och då bara. Morris var jättefin i traven verkligen, jag försökte inte jobba honom så överdrivet mycket utan mest låta honom ha kul, men han gick där och trampade under sig fint ändå. Galoppen var lite lättare ute än inne, men första fattningen gick knappt, han typ slängtravade 5-10 meter innan jag fick tillbaka honom för att göra en ordentlig fattning :P 
Han galopperade glatt på sen, öron framåt men väldigt lugnt tempo. Galopperade en del åt bägge hållen innan jag travade och skrittade av. Han kändes rätt nöjd efter det han också. 
 
 
/Martina

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0