Programridning på Vallentuna

Idag var det som sagt programridning för Gunilla Åkerman. Jag tyckte Gunilla var en bra domare och framförallt riktigt bra på att förbättra ekipage. 
 
Jag skulle då rida LB:1 vilket är väldigt lätt just nu, därför hade kanske LA:1 passat bättre, men ska tävla LB:1 på Allsvenskan så det passade ändå bra. 
 
Målet var väl att rida över 63/65% och att det skulle kännas bra och man kan väl säga att jag gjorde det? Ska försöka förklara.
 
Programmet gick riktigt bra, hade inte en enda miss och han kändes fin och lydig, skritten och ökade traven hade kunnat vara lite bättre men allt annat kändes bra. Men sen från ingenstans bröt han av precis innan jag skulle göra sista galoppökningen, vilket gjorde mig arg och jag bara stängde av, så släppte tyglarna och drev bara på vilket gjorde att han sprang in i fel galopp. 
Där gav hon mig en 1a (!!!??!!!) Alltså har aldrig fått en etta förut, en 1a är typ samma sak som att utgå haha, så hon gav den mer för att visa att det var fel antar jag. En vanlig tävling hade jag förmodligen fått en trea. Har gjort betydligt värre missar och fått 5or. 
 
Så hon gav mig för det avbrottet innan 4, avbrottet 1 och övergången 4 fast övergången var riktigt bra. Det drog ner hela programmet rejält. Räknade ut att om jag fått 5,3,5 som man vanligtvis får så skulle jag hamna runt 63%, utan den missen hade jag hamnat runt 65% Så bara det där lilla gjorde att jag hamnade på 58,7% = väldigt besviken Amanda. 
 
Men Gunilla var positiv och sa att hon gillade allt annat mycket och att Yngve var en riktigt fin häst. Fick 6or, 7or och 8or på allt annat, bara 6or och 7or på allmänna intryck osv. Allt annat var alltså bra. Hon sa bara att hon gav mig sjuor för att hon tyckte han gick lite lågt i nacken, hon ville ha upp nacken på honom, och då skulle jag få betydligt fler 8or. Så tog upp honom i formen rejält, aktiverade bak och red på. Gunilla verkade jättenöjd med honom då och tyckte inte jag behövde träna några delar ur programmet eftersom vi kan dem så bra. 
 
Så vi tränade skänkelvikningar och öppnor/slutor. Jag sa att vi inte var speciellt bra men hon bad mig visa det ändå. Jag gjorde då skänkelvikningar och öppnor/slutor och båda tyckte jag hade alldeles för låga förväntningar på oss och att våra skänekvikningar var perfekta, fanns inget att klaga på, gjorde mig super glad! 
 
Hon bad mig sedan rida igenom programmet igen, i den höga tävlingsformen och efter det sa hon att vi låg över 70% i LB så det var ju över förväntan och gjorde mig väldigt glad, synd att jag inte fick det sista på papper bara haha. 
 
Gunilla hade även sagt till mamma som stod bredvid att hon sätt mig rida honom för ett år sedan och tyckte det hade hänt väldigt mycket sen dess, att han var en häst med väldigt fin takt och fina bakben som har kapacitet. Gissa om det gjorde mig glad! En tjej kom ut sen efter och sa på skoj lite att hon tyckte han var så fin att hon "ville köpa honom" haha. 
 
Sammanfattat: Trots att det var försenat med en halvtimme nästan så red fram i över en timme innan jag fick gå in på banan presterade han väldigt bra, synd med en miss som dog ner allt men vi tog igen och fick hon superfin och hamnade över 70% i en LB. Har en superhäst som klarar att gå och prestera så länge dagen efter han tävlat. Är väldigt nöjd ändå och i framtiden blir det bara LA på programridningar och klubbtävlingar ;)
Creds till alla som orkar läsa mina långa inlägg! Vi orkade inte ta med kameran idag, men mamma filmade lite, så film kommer (:

Kommentarer
Postat av: lisa

Visste att Gunilla skulle gilla er..ni är bäst. <3

2013-04-01 @ 23:57:44
Postat av: Malin

Jag har också fått en 1:a en gång.. Inte kul

2013-04-02 @ 08:02:12
URL: http://malinottenback.blogg.se
Postat av: Tuuli Elmgren

Red också på en sån där programträning på vår klubb, först när jag red programmet fick jag bara 57% och efteråt skulle jag fått runt 65%.. ;s

2013-04-02 @ 08:24:45
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0