Hiss och diss på tävling

♦ Hiss till snyggt uppsatt hår och diss till slarvigt uppsatt hår. Inte snyggt då håret hänger på sidorna eller bara är uppsatt i en fläta eller liknande. Man kan INTE rida i tofs när man tävlar dressyr. Men även om man sätter upp håret så ska det vara snyggt gjort. Finns inget som ser proffsigare ut än då man har snyggt uppsatt hår. 
♦ Knoppar. Hiss till snygga jämna knoppar och diss till ojämna fula haha knoppar! Jag vet att det inte alltid är lätt för vissa hästar har omöjliga manar till att göra snygga knoppar, men då man tävlar dressyr ska man i alla fall veta hur man knoppar snyggt!
Briar
 
♦ Hiss till de som använder plastrong. De som använder plastrong ser betydligt mer vana ut på dressyrbanan än de som rider utan. Utan ser det mest ut som om man är hoppryttare eller inte tävlar dressyr så ofta. Sen vet jag att många inte tycker det är snyggt, men jag tycker det är dö snyggt och desto högre klasser man tävlar märker man att nästan alla använder plastrong. Sen måste man inte fluffa upp den till max, men jag tycker att om man är dressyrryttare är plastrong ett måste! Sen en snygg nål är inte fel. 
Framridning på Falsterbo, alla rider med plastrong!
 
♦ En stor diss till de som rider fram med benskydd på framridning. Och nu menar jag inte dressyrskydd, dressyrskydd är snyggt! Men att rida fram med svarta/bruna/färgade strykkappor eller senskydd på framridningen är inte snyggt. Det absolut absolut snyggaste är vita lindor, men orkar man inte / är dålig på att linda så kan man rida fram med vita skydd, tycker jag. Själv rider jag alltid fram med vita lindor och boots! Har vi bråttom tar vi dressyrskydden.

Sen är det viktigt med vita handskar och putsad utrustning också! 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hur va det nu...? Diss till ojämna och fula knoppar.

http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2936053/images/2012/_dsc9485_198570007.jpg

http://cdn1.cdnme.se/2936053/7-3/dsc_7678_51509c99ddf2b36dbc9eb782.jpg

Jag tycker du bör träna en del på dina egna knoppar innan du talar om för allmänheten hur det ska se ut enligt dig. Tycker även att det inte är nån biggie att rida fram med svarta/bruna/färgade strykkappor eller senskydd eftersom de ändå åker av på tävlingsbanan och det är ju där man i själva verket visar upp sig. Domaren är nog mer intresserad av ritten än knoppar och utrustning ändå. Sen får man inte glömma att vi alla börjar/har börjat nån stans och jag tror inte du red din första lokaltävling med knoppar i klass med Briars.

2013-04-25 @ 22:01:42

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0