Vårat första tävlingsår tillsammans

 


Det här har varit mitt och Yngves första lokala år ute på dressyrbanorna. Ingen av oss har tävlat innan och det har varit väldigt myket nytt.

Sammanlagt har jag skrapat hem två vinster, två andra placeringar och en tredjeplacering plus hamnat PRECIS under placering kanske 5-6 gånger.

Det är så himla lätt att jag tänker att det inte ALLS gått bra det här året för vi inte varit 100% nöjda på ALLA tävlingar och tagit hem pris i ALLA tävlingar men när jag tänker efter är det inte så.

Den första tävlingen kunde han typ inte ens trava inne på banan och han tvärnitade överallt och jag fattade inte hur jag skulle rida honom utan tänkte bara på mig själv.
Med redan andra tävlingen så blev han en helt ny häst och vi fick nästan 66 i LC och 65 i LB. Shock.


På vår första lokala var han JÄTTE pigg men tvärnitade vid dommaren två gånger ändå fick vi 63% vlken start!
Sen har jag med tiden fattat hur jag ska rida honom. Han var rak som en pinne och kunde knappt böja sig, galoppen bröt han av i i varannan klass och ändå red vi på över 60% i alla LC och varannan LB över godkänt.
Men vi lär oss mer och mer och mer för varje gång vi startar, jag lärde mig nog mest i Falun där jag startade fem klasser på tre dagar. Då var vi i topp!

Våran debut i LB:2 var också över godkänd vilket var en chock eftersom han hela sommaren vart oridbar. Sen har vi våra svakor där han varit för spänd, haft ont, jag har varit för nervös osv och då blir det inte bra.

Men det blir så lätt att jag fokuserar på ALLA de tävlingarna och blir låst i att om vi hade gjort så och om vi hade gjort så så hade vi blivit placerade osv MEN det spelar ingen roll för då vi båda skärper oss så är vi grymma. Vi går in mot stora svarta 170 hästar och får bättre än dem. Och vi skärper oss oftare och oftare på tävling och vi blir mer och mer vana och de bra resultaten kommer mer och mer ofta. Vi har INGA begränsingar och jag vet att vi kommer att komma långt även om det är en väldigt jobbig väg dit!

Sammanfattningen är i alla fall att jag är så otroligt nöjd med honom ändå när jag tänker efter. Vi båda har vuxit så mycket som ryttare och häst under året och man glömmer ibland hur mycket framsteg man gjort, men min lilla häst är verkligen grym och då vi slutar göra små missar kommer vi ta hem varenda tävling vi åker på i vår! Tagga LA! 

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0