Att berömma sin häst

Någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att kunna berömma sin häst. Det kan innebära en klapp, eller att högt kunna säga ''braaaa''. Jag tror att då hästen får berömm så känner den sig uppskattad och duktig. Har den svårt för någonting, tex hålla en förvänd galopp och hästen klarar den förvända galoppen, så förtjänar den sig åtminstone en liten klapp på halsen. Har du en nervös häst som tycker att hinder är super läskiga, och den tar sig över dom så förtjänar även den beröm. 

Allt för många ryttare tror jag glömmer bort just det här. Man kanske känner att hästen var grym, men glömmer att visa den det! Då jag berömmer Fleur så känner jag hur hela hon blir stolt och hon blir ännu snyggare! 

Inget långt åsiktsinlägg, men finns inte så mycket att skriva om detta. Det ända jag kan säga är .. GLÖM INTE BORT ATT BERÖMMA ERA HÄSTAR! VISA ATT NI UPPSKATTAR DET DOM GÖR FÖR OSS.



Kommentarer
Postat av: Anna

Du vet väll att hästar inte har ett belöningssystem i huvudet? Alltså, dem förstår inte om du ger dem berömm för det är ingenting som faller dem naturligt??

2012-11-23 @ 20:21:19
Postat av: Anna P

Måste säga att ALLA som rider hästar dagligen eller flera gånger i veckan vet att beröm fungerar. Verkligen korkat att påstå att de inte förstår beröm, en klapp eller muntligt uppmuntran. Hästar kelar med varandra och gnäggar när de kallar på varandra. De lär sig också snabbt tonfall och olika beröring betyder Rätt eller Fel. Spelar ingen roll vad vissa vetenskapliga experter säger. Hästfolk och vana ryttare VET att det fungerar. Fortsätt att berömma och klappa hästen! <3

2012-11-23 @ 23:24:39
Postat av: Malin

Min ponny klappar jag kanske lite för ofta ibland ^^

2012-11-24 @ 08:08:22
URL: http://malinottenback.blogg.se
Postat av: Anette

Anna (inte Anna P)... det där var det dummaste jag hört på länge, ärligt talat. Hoppas att inte fler tänker som du.

2012-11-24 @ 23:19:13

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0