Ny foderstat

Nu när sommaren kommer så har jag ändrat lite på Yngves foderstat. De har så mycket gräs i hagarna nu att han helt enkelt inte äter upp allt hösilage. Han lämnar alltid ett kilo eller så.
Så nu får han Morgon: 1,5 Lunch: 3 Intag: 2,5 Kväll: 3 istället för 2,3,3,4
Jag har också ökat kraften eftersom på vintern så får han mer energi än på sommaren. Har även lagt till havre.
Yngve är en sån som inte svettas alls på vintern men nu på sommaren blir han allderes genomblöt. I och med det tyckte min tränare att jag skulle ge honom extra salt eftersom vi vill att han ska dricka mycket och efersom han förlorar mycket salt då han svettas.
Ändrar ni era hästars foderstat något nu när sommaren kommer?
Yngve äter Hippopro Musli och så här står det om den:
HippoPro Müsli är ett energirikt färdigfoder i müsliform.  Produkten är speciellt anpassad för att motsvara behoven hos tävlingshästar och hästar i hård träning. Diamond V, som ökar upptaget i tarmen, samt värmebehandlad spannmål, med hög tillgänglighet för hästen, ingår. En hög andel betfiber, olja samt värmebehandlad majs bidrar också med skonsam energi.


Ser ungefär ut såhär.
Sen får han ju morötter och äpplen med! ;)
image description

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag fattar egentligen inte det där med müsli, täcker det hela hästens behov av mineraler, vitaminer osv? För i så fall är det toppen ju, de flesta hästar verkar ju tycka väldigt mycket om det också!

2012-05-29 @ 14:17:52
URL: http://popcornponnyer.blogg.se/
Postat av: Julia Wester och Frances Use

Hej, fin blogg du har!

Kika gärna in min blogg, jag bloggar om ett varmblod som blivit tidigare missköt och varit undernärd. Nu kan ni följa oss i vardag med fram- och motgångar. Kika gärna in och lämna gärna en kommentar! Kram på dig!



(Förlåt om du inte gilla sådana kommentarer!)

2012-05-29 @ 16:01:12
URL: http://francesuse.blogg.se/
Postat av: Julia Wester och Frances Use

Hej, fin blogg du har!

Kika gärna in min blogg, jag bloggar om ett varmblod som blivit tidigare missköt och varit undernärd. Nu kan ni följa oss i vardag med fram- och motgångar. Kika gärna in och lämna gärna en kommentar! Kram på dig!



(Förlåt om du inte gilla sådana kommentarer!)

2012-05-29 @ 16:01:12
URL: http://francesuse.blogg.se/
Postat av: Frida

Om du vill ha hjälp kan jag räkna ut hur ynges foderstat ska vara om jag får höts värden!

2012-05-29 @ 19:28:41
Postat av: Sara

Sv: haha :/ ja typ XD

2012-05-29 @ 20:51:59
URL: http://tvaryttareenponny.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0