Zetta och hoppträning

Dagen började 07.00 i stallet, tiiidigt. Jag började med att ta in Zetta och träna lite NH med henne. När jag började böja igenom henne så var hon avspänd direkt vilket hon inte varit tidigare, så det var jättekul. Jag gjorde bara två övningar med henne idag då hon inte är så mycket tränad och hon behöver få smälta övningarna lite. Vi jobbade med backningen och att flytta bakdelen. Backningen gick väldigt bra, bara att hon tappade fokus ibland och började titta på annat. Det är bland det mest irriterande dom kan göra, haha, inte ens titta på en. Men men, det blev bara bättre och bättre, hon fick mer och mer koncentration faktiskt. Hon tyckte det var lite svårt att flytta bakdelen till en början då hon trodde att jag ville att hon skulle börja gå. Men efter en stund så började hon ta små, små steg i rätt riktning och där avslutade vi. Jag kände mig nöjd och hon avslutade med att göra rätt, så det kändes bra! 
 
 
Efter detta så var det hoppträning för Eva. Vi började med att travhoppa ett kryss med bommar innan och sedan bryta av till trav igen efter för att trava över flera bommar. Det gick över förväntan ändå, hon landade i galopp och bröt av när jag bad om det, även om det blev springigt ibland. Efter en stund så lades den andra bomserien upp till ett räcke och vi rullade på i galopp efter första och över andra hindret också. De första gångerna så klämde hon in ett extra språng innan andra hindret, och det blev svårt att få fram henne för när jag la till skänkeln eller en smackning så blev hon lite förskräckt, haha. Men med lite mer skänkel från början bara så kom vi rätt på fyra sen. 
Sedan hoppade vi några enkelhinder på diagonalerna där hon överhoppade "något" över ett hinder som det stod sockerbitar i. Hon hoppade seriöst skithögt, haha, 1.50 här kommer vi. Haha, inte. Men det gick bra iallafall :) 
 
Nästa övning var en serie med tre galoppsprång mellan ett räcke och en oxer som det stod regnbågsskärmar i. Jag tror mest att hon började bli trött här, kom in hastigt på första och inte hann titta ordentligt för här började hon stanna. Hon är inte en häst med stopp i sig egentligen så jag blev lite paff. Det jag känner var dumt i efterhand var att jag inte gick på lite mer i det läget. I mitt huvud så fanns bilden "om jag trycker till så hoppar vi 1.60 minst nu" och jag hade ingen lust att gå på flygtur så jag mesade, vilket också var dumt för då stannade hon ju igen. Vi kom över hindret många gånger, men sprången där blev inte bra alltså så det var lite sämst! Vi tog en liten paus här och skrittade innan vi hoppade vattenmatta i en kombination vilket gick bra. Sen tog vi regnbågen igen och då funkade det bättre. 
 
Vi hoppade ingen bana idag för hon var redan så trött och hade kämpat på bra ändå. Det är mycket hon ska lära sig i hoppningen; Vi är på en bra början, men jag behöver hoppa henne mer och komma igång och verkligen lära känna varandra och ge henne mer rutin. Av den anledningen bestämde jag att Oscar får följa med på pay and jump imorgon istället för Zetta. Jag tror absolut att hon skulle palla det och hon kan definitivt hoppa en bana, men jag vill att hon ska få en så bra grund som möjligt på tävlingsbanan och inte koppla det med något negativt, inte i nu direkt. Så om det skulle gå dåligt imorgon känner jag att jag kanske pressat och gjort det kopplat till stress att åka iväg om det inte funkar. Hade det gått bra så hade det gått bra, men jag väljer att träna och hoppa henne mer innan vi drar ut. Och dessutom får jag hoppa min älsklingsponny då, så det gör mig absolut ingenting! :D 
 
 
/Martina

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0