Dressyr på ängen!

Jag vet inte vad som hände med Toves inlägg, men det finns typ hundra av dom, haha! Jag har försökt fixa till det, men blogg.se låter mig inte göra det :( Jag ska försöka igen senare. 
 
Idag så var jag i stallet länge, stod och pratade länge och stressade inte alls. Vilket jag fick igen för senare visserligen, men det var riktigt skönt att bara njuta av att traska runt där. Första hästen ut för ridning idag var Zetta! 
 
Jag skrittade och travade fram henne på slingan där hon var asfjollig. Hon tittade på allt; Pinnar, blommor, gräs, you name it. Ängarna nere på slingan har blivit klippta nu så det fick bli lite dressyr på en utav ängarna. 
Fokuset låg på mig idag, jag ville inte be henne om mycket, utan bara se vad jag kunde göra med knapparna jag fick utav Lisa igår. Så egentligen gjorde vi inte mycket alls, haha, nej jag skojar bara. Men det är riktigt kul att rida med så små hjälper och verkligen rida! När jag tänkte rätt idag så blev det rätt, det kändes riktigt bra.
Jag red på en stor åttvolt där jag gjorde avbrott och bara tränade på varvbytet. Det kändes riktigt, riktigt bra till och med, hon var mjuk, låg men inte bakom och trampade på fint! Fina tjejen! <3 
I galoppen förväntade jag mig en trött och lite stark häst med huvudet uppe i luften, men icke! Hon var lugn, mjuk och väntade verkligen på mina hjälper. Här växlade jag mellan en stor volt och lite raksträckor. Superfin hästis idag, känslan var super! Synd att det går upp och ner så mycket just nu, men jag antar att det blir mindre och mindre gap på de bästa och sämsta ridpassen med tiden! :) 
 
Hon är sprättig och överallt, men jag gillar ändå bilden, haha! Hon är kul! 
 
Oscar var en riktigt kaxig liten skit idag, haha! Nej, han hade ingen lust att arbeta! 
Jag red även Oscar nere på ängen och skrittade fram läänge på långa tyglar där han var lugn och nöjd. Men när jag skulle ta tyglarna och börja jogga så han jag inte mer än att korta tygeln och tänka trav så flög han iväg i sken. Mindre bra! Jag drog i ena tygeln så att jag lyckades vända runt honom och sen stannade jag honom. Jag red fram och bad om exakt samma sak och då skenade han iväg igen. 
 
För er som inte läst om oss förut så har Oscar varit misshandlad tidigare och kan bli väldigt osäker, så det här med att skena är inget nytt för oss, men det har inte hänt sedan en gång förra våren och annars inte på grana ens. Men idag så var det lite annorlunda, för Oscar var inte ett dugg rädd! Jag känner min ponny väldigt väl och känner hans kropp när han är rädd, känner igen hans huvudrörelser när han bråkar, känner igen öronen när han är nöjd. Och idag var han inte rädd, så jag gick på honom lite mer och var lite hårdare idag. 
Jag bad honom att trava igen och när han drog upp huvudet och tänkte springa så drev jag på framåt, men utan att släppa fram honom i handen. Jag travade ett varv på slingan för att bara rida rakt fram och inte tänka på något annat. Efter det så kändes han lugnare igen så jag gick in på ängen och fortsatte med det jag höll på med. Nu var det dock stennoga med allt vi gjorde. Allt skulle vara hundra procent rätt, han fick inget utrymme att köra ut bogen, släpa bakbenen eller något sånt, utan det var noga, noga, noga med honom. Och det hjälpte! Efter fem minuter på det sättet så var han superfin att rida! Då var han taktmässig, men med lite mer go, riktigt kul att rida på. Jag gjorde ett liknande arbete på honom som jag gjorde på Zetta, det vill säga åttvolter och övergångar mest. 
Jag galopperade mycket och med många övergångar och volter. Fattningarna fick lite mer fokus så att han inte skulle tänka något annat än lugn galopp i dom och inte sken. 
 
Jag är väldigt nöjd med passet på Oscar ändå. Halva passet var ju skit och andra halvan super, så kan det vara, men vi slutade på topp. Sen har jag haft den här känslan av att Oscar och jag ska ha en liten dust snart och jag tror att den precis har varit! Kax-ponny är fortfarande bästa ponny! 


Kommentarer
Postat av: AMANDA BLOMKVIST & SID

Du rider så fint Martina :) Ser så trevligt ut!

MVH Amanda

2012-07-27 @ 23:24:17
URL: http://amandaponnygalopp.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0