Nya hjälmregler för dressyren

En dressyrryttare i de högre klasserna har idag fritt att välja mellan hög hatt, bowler/kubb eller hjälm.
Men en rörelse, som tagit fart sedan den amerikanska dressyrstjärnan Courtney King–Dye skadades allvarligt för två år sedan, försöker få hatten ersatt med hjälm.

Vid årsskiftet införde Kanada som första land i världen hjälmtvång för alla dressyrtävlingar som var sanktionerade av det kanadensiska ridsportförbundet.

Ridhjälm– Jag är mycket stolt över vår dressyrkommitté, kommenterade Michael Gallagher, ordförande för det kanadensiska ridsportförbundet. Jag tror att vi är det första nationsförbund som infört den här regeln på alla nivåer, men jag är helt övertygad om att vi inte är det sista.

Sverige finns inte den regeln. Istället har hattvånget luckrats upp så att det är tillåtet att använda hjälm vid dressyrtävlingar på alla nivåer.

– Det kommer att bli en skärpning även av våra regler inom dressyren från första januari 2013, säger Wiveka Lund, sportchef på Svenska ridsportförbundet. Vi följer FEI:s (Internationella ridsportförbundet) regelverk och de inför hjälmtvång för alla från årsskiftet.

Men det finns ett undantag från den regeln; ryttare äldre än arton år som rider en häst som är äldre än sju år i svår dressyr kan fortsätta att använda hatt.

Internationellt börjar det annars hända saker. Den åttafaldiga OS–medaljören Isabell Werth kom i december till start med en guldfärgad hjälm på huvudet (och en frack som passade till hjälmen).

I ett pressmeddelande som förklarade agerandet skrev hon:

"Som en offentlig idrottare i fokus och med ett ansvar som mor och arbetsgivare ser jag förebyggandet av olyckor som en plikt. Särskilt i dressyr är användandet av hjälm något som i princip är tabu. Dressyrarenan kan vara farlig, något som Courtney King–Dye’s allvarliga hjärnskada är ett exempel på."

Ett holländskt företag har tagit fasta på hjälmdiskussionerna och tagit fram en ridhjälm som ser ut som en hög hatt, med hakband och allt. Problemet är bara priset på hjälmen; från 15 000 kronor och uppåt.

– Jag har sett den hjälmen som liknar en hatt och det är helt klart ett alternativ, säger landslagsryttaren Cecilia Dorselius. Sedan använder jag alltid hjälm när jag rider hemma.

– Kommer det regler som säger att vi ska använda hjälm följer jag givetvis dem. Och jag kommer inte att kritisera de reglerna, det handlar om säkerhet. Men samtidigt får vi kanske också tänka på det estetiska och att vi rider i frack.

I det svenska dressyrlandslaget finns också ett säkerhetstänkande som gör att ryttarna använder hjälm när det finns barn i närheten.

– Vi är förebilder och vill föregå med gott exempel.

Vad tycker ni,bra eller dåligt? Dela med er av era åsikter!



Kommentarer
Postat av: Ronja

Jag tror det skulle vara bra om det fanns tvång på hjälm för det är ju ändå farligt...

2012-01-26 @ 09:53:34
URL: http://fjordfantast.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0