Gunträning 21/2-12

Idag var det dressyrträning för Gun igen och det gick jättebra.
Vi började med att arbeta lite lätt på volten med att han skulle gå i en lite högre form och bära sig själv, samt lite övergångar mellan skritt och trav. Hon tyckte att jag skulle "åka häst" så det gjorde jag lite grann och det fungerade bra, han gick fint.
Sedan lade vi in lite galopp och WOW vilka galoppfattningar. Jag red honom verkligen ända in i fattningen och fortsatte rida ordentligt väl i galoppen och han var så himla rund och fin, stadig och stabil. Grym känsla! Till och med höger där han brukar ha lite svårare kändes bra :)
Sedan red jag lite diagonaler och flyttade mot slutet men han ville väldigt gärna ta den sidförande skänkeln som framåtdrivande och försökte mest springa iväg så det var viktigt att jag plockade i tyglarna och jag fick några lite lugnare diagonaler.
Galopperade lite i lätt sits runt fyrkantsspåret så att han skulle få slappna av i ryggen och även där kändes han väldigt fin och lyssnade bra.
Sedan gick vi vidare till lite sidförande och han var riktigt duktig! Red som en fyrkant vid A-volten och vid varje vändning gjorde jag en framdelsvändning i skritt, flyttade bara ett par steg.
Gjorde samma sak i trav, fast bakdelsvändning, först vänster varv (för höger skänkel) förstod han inte, så vi bytte varv och i höger varv (vänster skänkel) var han klockren och när vi bytte tillbaka förstod han även i vänster varv (för höger).
Travade sedan av honom självständigt i en lång och låg form och han tog jättefint stöd på tygeln. Härligt!
Gammal bild, men sådär såg i alla fall Amoure ut idag, inte jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0