Dressyr

Framridnigen gick skitbra, han var lugn, lagom pigg, arbetsvillig och glad. Jobbade övergångar, fattningar, ryggningar, mycket i skritt, flyttade framdel/bakdel, skänkelvikning och fick honom mjuk och lyhörd.
Ett problem jag har är att jag sitter snett vilket leder till att jag inte alls kan nå honom ordentligt i vänster varv, det märkte Lisa på en gång. Genom att jag sitter snett så i vänstervarv blir ytterbenet hos Yngve helt åt skogen, alltså inte alls under honom, det leder då till att han inte kan fatta galoppen i det varvet och hålla den, vilket stämmer väldigt bra. Vi gjorde en övning som skulle få det att släppa och det gjorde det. Sedan spände vi sadelgjorden så sadeln satt bättre på plats, då blir det svårare för mig att sitta snett.
För att få honom lyhörd gjorde vi massor med övergångar fort. Lisa ropade ut Trav! Skritt! Trav! Galopp! Trav! Skritt! med korta mellanrum i mellan. På de sättet lyssnade han jätte bra sedan. Bra sak om man har skänkeldöva hästar ibland. I galoppen lärde vi honom att inte sakta av hela tiden. I vanliga fall då han saktar av så samlar jag ihop honom en stund innan jag fattar ny, på det sättet lär ha sig ju att han kan sakta av men vi gjorde så idag att så fort han saktade av skulle han ta en ny galopp och sen skulle jag sakta av. Gick skit bra!
Tiden tog slut fort så han väl inte riktigt rida ordentligt under lektionen utan blev mer att lösa problem! Dock red jag efter själv. Red igenom hela LC på en gång och det gick jätte bra. Dock var han en riktig bockkung idag haha. Hans rumpa var i lufen hela tiden i galoppen och traven. Så fort jag bad honom om någon smög ett ben iväg i luften.
Då jag red själv så drev jag framåt tills han slutade och sedan berömde jag. Red 15 m volter i galopp i slutet och det gick super!
Han fick massor med massage, stretchning och linement efter passet. Tror han kommer ha träningsvärk imorgon haha men han ska få vila!
Jag kommer inte kunna rida varelse tis eller ons. Tisdag ska jag på middag och ha uppspel i skolan, sedan på onsdag ska Linda hoppträna för Tusse. Men på Torsdag ska jag rida!
Var ju med Frida på Antuna idag men mer om det och bilder kommer någon annan dag, har MASSOR med läxor att göra.


snygg XD
image description

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0