Amandas heta dressyrtips!

Jag har en del trix för att de ska gå bättre på tävling och delar gärna med mig!
• Vid varje ridpass skritta fram programmet på långa tyglar, då memoriserar du det och hästen får röra sig och aktivera sig bra.

•Om hästen blir stressad på tävlingsplats tänk framåt och bli inte bromsande och falla framåt. Du stressar du bara din häst mer.

•Koncentrera dig på hur du ska rida, det är lätt att tankarna flyger iväg och du tänker på annat (exempel hästar som springer i hagen eller var dommaren sitter)

•Tänk positivt och njut!

•Takt och tempo är viktigt, se till att hästen håller samma tempo/takt

Här är en bra lista från Allt om dressyr

KOLLA VID TÄVLING
Hästen:
Takt, lösgjordhet, kontakt, framåtbjudning, rakhet, samling
Ryttaren:
Takt - rider jag i en bra rytm?, balans, disciplin, tajmning

SNABBA LÖSNINGAR

Ouppmärksam
: pröva övergånga, små volter eller åttor
Inte böjd: Prova volter, serpentiner, volt tillbaka, åttor
Ojämn rytm: Pröva rida framåt och länga hästen, kontrollera samtidigt din egna rytm
Går ite framåt: Se till att du inte blockerar hästens rörelser, skritta och få hästen att slappna av, övergångar
Skyggar: Pröva få hästen avslappnad, bygga långsamt upp förtroendet, hålla dig lugn.
Saknar form: Pröva övergångar med ordentligt understöd av skänklarna, "nästan övergångar", innerskänkel driver mot yttertyglen, halvhalt och framåtridning
image description

Kommentarer
Postat av: Emma - En satsande tävlingsryttare

kolla gärna in på min blogg, följ mig och min ponny till eliten ! - http://vibymuppen.blogg.se

Följer gärna varann via bloglovin.com :)

2012-02-06 @ 07:19:30
URL: http://vibymuppen.blogg.se/
Postat av: Noomie

Bra tips! :)

2012-02-06 @ 12:57:27
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: Lisa och Emma

Hej! Nu har vi frågestund på bloggen så passa gärna på att ställa frågor! Kram:)

Postat av: Andrea

Har du tävlat mycket?

2012-02-06 @ 15:12:00

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0