Ridpasset i tisdags

Nu fram tills jul så är det sporr-fritt! Och det menas med att vi inte ska ha sporrar när vi rider nu. När jag läste det, så tänkte jag ''hmm hur ska detta gå?'' då det var ruskigt längesen jag red utan sporrar på Fleur. Tyckte att hon slöade och var allmänt svårare att rida utan sporrar innan,(alltså då jag började rida henne) men sedan när jag började rida henne med sporrar så har jag märkt en storstor skillnad!

Men tycker att det inte alls var något problem med att rida utan sporrar! Försökte jobba henne lite lägre i formen i tisdags, och resultatet blev jättebra! Hon hade en fin stadig form och allt flöt på! Det är viktigt att kunna reglera formen tycker jag, att själv kunna välja vart man vill ha hästen. Man ska kunna tänka att halva passet vill jag att hon ska ha lite lägre avslappnare form och andra halvan lite högre. Jag tror att hittar jag och Fleur det så kan det bli super! Hon är en spänd häst överlag, och går gärna lite högt. Därför skulle det nog hjälpa oss väldigt mycket, och speciellt på tävling, om jag reglerar henne lite i formen, så hon litar på mig och känner att hon inte behöver studsta runt på tävlingbanorna och istället visa vad hon kan! Som kjelle sa, nästa start är inte förens mars-april så nu kan vi testa av lite, träna och bli ännuännu bättre!

Vi jobbade på kvartlinjerna största delen av ridpasset. Först skulle vi ställa och motställa, sedan gjorde vi massor av varianter av skänkelvikningar. Man fick välja lite själv och se vad som passade sig och sin häst bäst. Skänkelvikningar har aldrig varit något problem för Fleur, hon gör allt exemplariskt om man själv vet vad man gör. Hon gör ingenting gratis om man säger så. I galoppen i tisdags kände hon avslappnad och helt felfritt bara. Duktig ponny!!
En gammal bild på oss. Imorgon ska vi hoppträna för Rebecka, ska bli riktigt kul faktiskt!

ETT INLÄGG OM TÄVLINGEN I SÖNDAGS KOMMER IKVÄLL VID 20:00, HÅLL UTKIK!


Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0