Vilken tönt

Så här skrev Havrepappan några dagar sen
 

Colting skjuter lösa skott

07 AUGUSTI 2012

Få i hästvärlden har glömt mediadebatten efter Rolf-Görans sensationella Jerringpris i vintras. Lasse Anrell tvingades göra en piruett för att blidka stormen som han startade genom sina plumpa uttalanden. Nu har ännu ett ”sport-pucko” försökt sig på att kopiera Anrell. Börjar vi inte tröttna?

Det hela började med att en kille som sysslar med triatlon vid namn Jonas Colting uttalade sig i Expressen efter det att Sverige hade tagit OS-silver i triatlon genom Lisa Nordén. Han uttalade sig så här i Expressen ”Efter segling, lerduveskytte och ponnyridning kom äntligen en äkta svensk medalj som är dränkt i blod, svett och tårar”.

Jag fick ganska många mail från uppretade hästmänniskor som hade surnat till på Jonas korkade uttalande, men det var speciellt ett mail som fångade min uppmärksamhet. Jag fick det här mailet som kopia, för det var skickat direkt till Jonas Colting:

”Jonas - välkommen på ponnyridning!
Jonas Colting - jättekul att du äntligen lyckades få några minuter i OS-rampljuset! Uppenbarligen inte genom någon egen prestation inom sport men vi har ju alla våra sätt att få uppmärksamhet...

Som du kanske anar är jag och ytterligare stort antal ridsportutövare i Sverige tämligen förbannade över ditt uttalande om ponnyridningen. Istället för att nedlåta mig till att håna din sport tillbaka (har verkligen stor respekt för människor som kan simma, springa OCH cykla!!!) (Dessutom på en och samma dag!) så bjuder jag in dig till att prova på fälttävlan på vår bana utanför Uppsala. Om du inte vågar komma ensam så kan du självklart bjuda med någon annan, kanske några journalister från "Gubbpressen"?

Jag kan bistå när det passar dig med både bana, häst och kläder. Som Sveriges tuffaste idrottsman borde det ju inte vara några problem för dig att skutta över lite fasta hinder i galopp. Apropå det där med kläder förresten, jag såg på din hemsida att du kallar dig "den nakna löparen"... Här har du verkligen en chans till ännu fler minuter i rampljuset om du kombinerar det med din ponnyridningsuppvisning!! Säkerhetsväst och hjälm kommer du dock inte undan.

Jag bifogar en bild på en av våra 13-åringar på C-ponny som rider på banan. Såna där små hinder klarar du väl med lätthet?
Välkommen!”


Jag gillade mailet. Det var lite tyket utan att vara oförskämt OCH det hade ett syfte; att få Jonas att pröva på något som han uppenbarligen inte har någon som helst kunskap om. Hans uttalade är korkat, och om man vill skoja till det så kan man ju säga att Jonas Colting var ute och cyklade, sprang in i väggen och tog sig vatten över huvudet, allt på en och samma dag.

Vi har hört andra idrottsmän och sportjournalister håna ridsporten förut. Det börjar nästan kännas lite tråkigt och förutsägbart. Dock var det en sak som gjorde att jag valde att lägga ut den här debatten här, för idag har nämligen nyss nämnda Colting svarat på mailet. Här är hans svar:

”Re: Jonas - välkommen på ponnyridning!
Hej Katarina,
Jag tror inte vare sig du eller dina kollegor förstår. Jag är helt ointresserad av ridsport o inte heller intresserad av att testa, det är just det som är poängen med mitt resonemang. Om svenska ryttare kommer 1;a eller 101;a på OS rör mig inte i ryggen, då jag inte uppskattar moment som exempelvis dressyr. Jag skulle inte heller vilja kallas just dressyr för idrott överhuvudtaget. Vari ligger det idrottsliga momentet? Vem genomför det idrottsliga momentet? Hur mår hästarna (läs dagens Expressen…)?

Att det är svårt har inte med saken att göra. Massa saker i livet är svåra utan att kallas idrott. Vare sig hjärnkirurgen, violinisten eller astronauten kan vinna OS-guld. Att många håller på med ridsport är inte heller giltigt som argument. Många i Sverige spelar Bingolotto men man får ju bara hoppas att det inte betyder att det också blir en OS-gren. Eller poker för den delen, ur ett internationellt perspektiv.

Synd att ni tar det på så blodigt allvar. Twitter är alltid med glimten i ögat. Jag kunde inte bry mig mindre om ponnysport eller vad ni nu kallar det. Det är också därför jag är så glad att det äntligen kom en medalj ifrån en idrottare och i en idrott (Lisa Nordén) som verkligen kräver blod, svett o tårar.

Jag förstår inte vad ert problem är. Fortsätt gärna att dressera hästar allt vad ni orkar. Jag tänker inte hindra er. Men intresserad eller imponerad, det är jag inte!

Gällande din pik om "att få uppmärksamhet" så kan jag bara meddela att jag har vunnit 4 VM- och EM-medaljer och flera SM i både kort och lång triathlon samt har vunnit 2 VM-titlar i ultratriathlon.


Med vänlig hälsning
Jonas”

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, men jag måste ändå beklaga Jonas inskränkthet. Själv blir jag glad när Sverige tar en medalj i OS, oavsett gren. Vilka grenar som hör hemma i ett OS är en helt annan fråga, och om jag hade sysslat med triatlon så hade jag nog varit lite försiktig med att ta upp en sådan diskussion. Triatlon är ju knappast en etablerad OS-gren.

Det som Jonas aldrig kommer att förstå är att det förmodligen krävs långt mycket mer blodspillan, tårar och andra kroppsvätskor för att dressera hästar än att springa, cykla och simma. Själv kan jag både cykla, springa och simma, men rida det kan jag inte.


 

Åh vad jag hoppas att någon skäller ut den här killen så han får skämmas lite! Tror att han är en riktig fegis. 

//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0