Marilyn

idag har jag faktiskt ridit en ponny i stallet. Marilyn är en liten D ponny som Johanna äger! Mary hade kvalat SM innan Johanna köpte henne med ägaren var då över 18. 
Mary är en vääääldigt pigg och svår riden ponny som är väldigt duktig i hoppningen. Jag ska ta hand om henne om en lite mer än en vecka då Johanna åker bort så idag tog jag ett litet provpass på henne eftersom hon är ganska svår. 
 
Jag måste faktiskt säga att hon är en av de svåraste hästarna jag ridit. Hon har en väldigt stark skritt och galopp vilket gör att hon försöker smita från traven hela tiden genom att galoppera. Så fort hon inte får som hon vill ställer hon sig och stutsar på bakbenen och slänger med fram. Tror och hoppade runt med mig så fort jag krävde typ 50 gånger haha. 
Andra problemet tyckte jag var att hon har svårt att gå i en lite lägre form och blir väldigt hög i formen och spänd, även väldigt stutsig. Det var bara några gånger jag fick henne att trampa på fast avslappnat i en bra form. 

Men sen Johanna fick henne har det i alla fall hänt HUR mycket som helst och hon går som en klocka i hoppningen men i dressyren kan hon som sagt säga emot. MYCKET sto. Dock känns det som att om jag fattar alla knappar kan hon bli hur fin som helst eftersom hon har så förbaskat mycket energi. Lätt piggaste hästen jag ridit förutom Space.
Jobbade med att inte låta henne bestämma, få henne lite lägre genom att göra massor med halvhalter och övergångar men det var svårt!
Johanna tyckte det såg bra ut och att jag red henne bra så det var ju bra! Dock kände jag att min sits blev lite dålig och jag hade velat sitta ner mer och liksom få ner benen. Får tränas mer på!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0