Gårdagens hoppning i text

Hoppträningen igår gick alltså jättebra (:
Vi red fram ganska länge och ordentligt, med övergångar och tempoväxlingar. Amoure är lite seg, missförstå mig inte nu, han är väldigt pigg i ridningen men han är lite seg just i övergångarna, speciellt i avsaktningarna, men det är en träningssak då han knappt tog skänkeln som framåtdrivande i somras och han lyssnar hur bra som helst på den nu.
Vi hoppade inga småhinder idag vilket var bra eftersom förra veckans Eva-träning bestod mycket av det och det är ju bra med variation! Vi började på 70 cm, hoppade ett par enkelhinder innan Tusse lade ihop det till en bana.
Första banan låg alltså på drygt 70 cm, Amoure hoppade snällt och kändes lagom framåt (:
Sedan pausade vi ett tag medan de som hoppade 80 hoppade innan det höjdes till 90 och det var vår tur igen, på en ny bana.
Eftersom vi pausade ett tag fick jag inte riktigt igång Amoure, han hoppade snällt och sådär men det blev lite konstiga språng och han hade inget vidare tryck i galoppen, så några bommar föll. Jag red om hela banan och fick då ett mycket bättre tryck i honom då jag vågade pressa honom lite mer. Någon bom föll på grund av trötthet (långt pass för honom) men annars kändes det bra. När han väl orkar hålla ihop sin sladdriga kropp hoppar han riktigt bra!
Diskuterade lite med Tusse som tror att om han bara får mogna så kommer han att hoppa hus. Roligt att höra! Dock tror hon att det kan ta ett tag eftersom han är lite som en storhäst och blir lite sladdrig till och från.
Känns bra inför helgen i alla fall!
Något jag dock måste tänka på är att inte sparka av honom innan hindrena. Jag känner att lite sitter kvar från tidigare ponnysar jag hoppat, och jag behöver låta Amoure bestämma mer själv. Något mer jag behöver hitta är hur mycket jag vågar pressa honom, jag vet att jag ibland rider lite för snällt, men eftersom att han är ung vågar jag inte pusha honom för mycket.


 En bild som Sara fotade (:
Film kommer!


Kommentarer
Postat av: Victoria

Vilken superfin blogg ni har! :)

2012-04-26 @ 18:06:35
URL: http://evvm.blogg.se/
Postat av: Linn

Tack va kul att höra! Desamma :)



Va roligt att träningen gick bra, jätte fin häst!

2012-04-26 @ 18:58:24
URL: http://simonatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0