Amoures lokaldebut -> 80 cm Väsby RK

När vi kom fram var Amoure först lugn, sedan blev det en hel del rörelse runt omkring och han blev lite stressad.
När jag gått banan och kikat runt lite lastade vi ut, han var lite nervös men vi lyckades i alla fall få på sadeln så att jag kunde sitta upp. När jag väl satt på var han mycket lugnare, dock väldigt pigg. Kul!
Skrittade lite fram och tillbaka på en grusväg, först på halvlånga tyglar men sedan kortade jag upp dem och jobbade honom. Han kändes fräsch!
Efter ett tag gick jag in på framridningen, det var lite rörigt men det var bara att göra det bästa av situationen. Han var lite spänd och tittade på saker runtomkring men kändes annars trevlig. Red på lite i alla gångarter och kände mest på honom. Sedan var det min tur att gå in på framhoppningen, hoppade krysset ett par gånger, pausade och hoppade sedan räcket.
Amoure var verkligen pigg! Drog nästan emot hindrena och var allmänt laddad, försökte sticka med mig ett par gånger, haha! Roligt att han tycker det är så kul :D Hoppade i alla fall fint med mycket luft på både räcke och oxer!
Skrittade sedan bort till banan, fick gå in medan ryttaren innan mig red och kollade läget lite innan jag fick startsignal.
Banan var lätt, en typisk LD-bana, snett igenom-långsida-snett igenom-långsida-snett igenom. Inga tittiga hinder, lite infågare och blommor men inte mer än så.
Amoure hoppade bra på alla hinder tycker jag, bjöd och sög tag i dem. Jag gick in med tanken att jag bara skulle styra och hålla om lite med benen, och låta honom sköta jobbet. Dock rev han sista hindret, och hindret innan tror jag... Drog i alla fall med två bommar. Det var dock inga grova rivningar, utan lite otur.
Valde att göra en omstart, för att få honom mer avslappnad.
Den här rundan red jag mer, satte mer tryck i galoppen och därmed hoppade han även bättre, han var även mer avslappnad. Felfria blev vi (:
'
Riktigt nöjd med Amoure, mycket nya saker, framförallt var det väldigt mycket nya hästar vilket han inte är van vid. Taggar till nästa tävling nu, ska bli grymt kul :D
En bild som Amanda fotade, fler kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0