Förbud mot spiltor?

Jag har hört väldigt mycket ute i hästvärlden att det ska bli förbud mot spiltor i ridskolor? Jag har kollat runt lite på nätet och hittar inget om det. Det jag hittar dock är att det står att hästen får max stå i spilta i 16 timmar.
"11 § En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per
dygn. Detta gäller dock inte vid extrem väderlek."
djurskyddsmyndigheten
Men det där är dock från 2006 och det är ett tag sedan!
Mina egna åsikter om spiltor är att jag föredrar att hästen ska få stå i en box där de kan röra sig fritt. Jag tycker speciellt inte att en häst ska stå i spilta på ridskola där elever springer in och ut hela tiden. Jag tycker att man alltid ska sträva efter att hästen ska få mycket utevitelse och stå i box. Jag skulle själv aldrig ställa min häst i en spilta.
Vad tycker ni och vet ni något om "Förbut mot spiltor på ridskolor"? KOMMENTERA ERA ÅSIKTER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0